Jakie wymagania sieciowe należy spełnić przy rozbudowie fotowoltaiki do ładowania auta elektrycznego?

Rozbudowa Fotowoltaika z myślą o ładowaniu auta elektrycznego to częsty krok wśród właścicieli domów jednorodzinnych, którzy chcą uniezależnić się od rosnących cen energii. Taka inwestycja może jednak wiązać się z koniecznością spełnienia konkretnych wymagań sieciowych, które są określone przez operatorów systemu dystrybucyjnego (OSD). Bez ich spełnienia niemożliwe będzie legalne podłączenie i rozliczanie nowej mocy z siecią. Warto więc zawczasu zapoznać się z wymogami formalnymi i technicznymi, które muszą być spełnione przy rozbudowie instalacji PV pod kątem elektromobilności.

Weryfikacja mocy przyłączeniowej

Fotowoltaika rozbudowywana w celu ładowania auta elektrycznego często przekracza pierwotnie założoną moc przyłączeniową budynku. Aby system działał stabilnie i nie powodował przeciążeń, należy sprawdzić, czy aktualna moc umowna (zwykle 12–16 kW dla gospodarstw domowych) jest wystarczająca do obsługi większej instalacji PV i wallboxa o mocy np. 11 kW. W razie potrzeby można złożyć wniosek do OSD o zwiększenie mocy przyłączeniowej – wiąże się to jednak z dodatkową opłatą oraz możliwością konieczności modernizacji przyłącza.

Jakie wymagania sieciowe należy spełnić przy rozbudowie fotowoltaiki do ładowania auta elektrycznego?

Zgłoszenie zmian do operatora sieci

Każda rozbudowa Fotowoltaika musi być zgłoszona do operatora systemu dystrybucyjnego. Dotyczy to zarówno zwiększenia mocy zainstalowanej, jak i wymiany falownika na model o wyższej mocy. W zgłoszeniu należy przedstawić zaktualizowany schemat instalacji, dane techniczne urządzeń oraz nową kartę informacyjną mikroinstalacji. Operator dokonuje oceny wpływu instalacji na lokalną sieć i może poprosić o dodatkowe zabezpieczenia, takie jak przekaźnik nadprądowy czy układ zabezpieczeń przeciwzwarciowych. Bez akceptacji zgłoszenia przyłączenie do sieci będzie traktowane jako nielegalne.

Dobór odpowiedniego falownika i ochrona sieci

Przy rozbudowie systemu PV konieczne może być zastosowanie falownika o większej mocy lub dodanie kolejnego urządzenia. Należy pamiętać, że suma mocy falowników nie może przekroczyć limitu 50 kWp, który oddziela mikroinstalacje od małych instalacji wymagających pozwolenia na budowę. Dodatkowo falowniki muszą posiadać certyfikaty zgodności z normami PN-EN 50549-1 i deklarację zgodności z siecią – wymagane przez operatora. W niektórych przypadkach operator może też zażądać funkcji tzw. redukcji mocy w przypadku przeciążenia sieci lub obowiązkowego zastosowania układu wyspowego, odłączającego instalację w przypadku awarii sieci.

Ochrona przeciwnapięciowa i synchronizacja z siecią

Wzrost produkcji energii z Fotowoltaika może prowadzić do chwilowych przepięć w sieci domowej. Dlatego przy większych instalacjach i planowanym ładowaniu auta z dużą mocą zaleca się montaż ograniczników przepięć oraz rozbudowę układów zabezpieczeń elektrycznych. Dobrze zaprojektowany system powinien również być wyposażony w funkcję synchronizacji z fazami sieci i kontrolować napięcie w czasie rzeczywistym – tak, aby nie doprowadzić do zbyt dużego eksportu mocy do sieci w nieodpowiednich momentach. Coraz częściej wykorzystuje się również układy dynamicznego bilansowania mocy, które zapewniają stabilną pracę całego systemu.

Rozsądne planowanie – brak niespodzianek technicznych

Rozbudowa Fotowoltaika z myślą o ładowaniu auta elektrycznego wymaga nie tylko przemyślanego projektu, ale też zgodności z wymaganiami operatora sieci. Instalacje fotowoltaiczne przekraczające pierwotnie zgłoszoną moc muszą być odpowiednio zgłoszone, zabezpieczone i zsynchronizowane z siecią. Spełnienie wszystkich formalności pozwoli uniknąć niepotrzebnych przestojów, kar umownych oraz zagrożeń technicznych. Warto więc rozważyć współpracę z doświadczonym instalatorem, który dopilnuje wymagań formalnych i zapewni pełną kompatybilność systemu z domową i zewnętrzną infrastrukturą energetyczną.